درمان سنگ کلیه با طب سنتی قدمت کهن در طب ایرانی دارد. داروهای گیاهی برای دفع سنگ‌های ادراری بسیار متنوع و گوناگون هستند. درمان سنگ کلیه با طب سنتی به طور گسترده جهت دفع سنگ‌های ادراری در ایران صورت می‌گیرد.
روش‌های جلوگیری و درمان سنگ کلیه با طب سنتی

خوشبختانه روش های درمان سنگ کلیه با طب سنتی ایرانی پاسخگوی درمان این بیماری است. در این محتوا به روش های درمان خانگی سنگ کلیه با طب سنتی، روش‌های درمان سنگ کلیه با طب سنتی، برخی از گیاهان دارویی سنگ شکن، قوی ترین داورهای گیاهی برای سنگ کلیه و داروهای مفید برای درمان سنگ کلیه پرداخته شده است.

در طب ایرانی، داروهای گیاهی پس از ورود به گردش خون، سنگ‌های کلیه را به بخش‌های ریزی تبدیل می‌کنند. کریستال‌های ریز با جریان ادرار از بدن خارج می‌شوند. این روش قدمت طولانی ( بیش از هزار سال ) در طب ایرانی دارد. 

روش های درمان خانگی سنگ کلیه با طب سنتی

سنگ های کلیه رسوبات سختی هستند که در کلیه‌ها رسوب می‌کنند. از طریق مجاری ادراری برای خروج از بدن حرکت می‌کنند. دفع سنگ کلیه می‌تواند بسیار دردناک باشد. روش های درمان خانگی سنگ کلیه با طب سنتی به ممانعت بزرگ شدن اندازه و انحلال آنها کمک می‌کند. این روش‌هاهزینه گران و زمان زیاد برای درمان بیمارانرا کاهش می‌دهند.

روش های طب سنتی برای درمان خانگی سنگ کلیه شامل پرهیز از مواد غذایی سنگ‌ساز، عرقیات، دمنوش‌ها و آبمیوه‌های ادرارآور و آب‌درمانی است. نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درمان و پیشگیری از سنگ کلیه است. کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی تشکیل سنگ کلیه است. بیشتر متخصصان نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز را برای جلوگیری از کم آبی بدن توصیه می‌کنند. همچنین استفاده از چند قطره آب لیموی ترش در آب مصرفی، موجب انحلال کریستال‌های ‌ریزه‌ کلیه می‌شود. آب لیمو سختی آب را از بین می‌برد. همچنین میزان کلسیم موجود در ادرار را کاهش می‌دهد. در نتیجه مانع رسوب کلسیم در کلیه می‌شود.

میوه برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

خوردن میوه‌هایی مثل انگور، هندوانه، خربزه، هلو، زغال اخته، انار، گیلاس، سیب، پرتقال و آلبالو برای درمان خوراکی سنگ کلیه توصیه می‌شود. سبزیجاتی مثل برگ ریحان و گوجه فرنگی به حل شدن نمک‌های معدنی در کلیه نیز کمک می‌کنند. این مواد از تشکیل سنگ‌های بیشتر و مجدد در کلیه جلوگیری می‌کنند.

پرهیز از مواد غذایی سنگ‌ساز

 افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به سنگ کلیه هستند، بایستی از مواد غذایی سرشار از اگزالات پرهیز کنند. این مواد شامل بامیه ریواس، چغندر قند یا لبو، آجیل، شکلات، چای، اسفناج هستند. همچنین غذاهای سرشار از قند، نمک و چربی، مکمل‌های کلسیم، خطر رسوب و تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند. همچنین این مواد علائم سنگ کلیه را تشدید می‌کند.

روش های درمان سنگ کلیه با طب سنتی

برای درمان سنگ کلیه با طب سنتی ایرانیداروهایگیاهیبا خاصیت تذیبومفتتتجویزمی‌شود. در زبان عربی، تذیب و مفتت به ترتیب به معنای ذوب کردن و خرد کردن است. بیشتر داورهای مفتت دارای طبع خشک هستند. داروهای گیاهی برای درمان سنگ کلیه در طب ایرانی به صورت ترکیبی از گیاهان، مواد حیوانی و معدنی هستند. داروهای ترکیبی خواص و تاثیر متعددی دارند و بر سیستم ادراری تاثیر متفاوتی می‌گذارند

داروهای ترکیبی شامل:

  • داروهای مدر نظیر بذر شنبلیله
  • داروهای دارای خواص تسکین دهنده درد مانند بذر ختمی و کتان
  • داروهای نفوذ کننده مانند دارچین و فلفل
  • داروهای قابض مانند گل سرخ
  • داروهای دارای خاصیت لزج مثل صمغ بسفایج هستند.

برخی از گیاهان دارویی سنگ شکن

در طب سنتی ایرانی یکصد و سی و دو گیاه دارویی، سی ماده حیوانی و هجده ماده معدنی برای درمان و پیشگیری سنگ کلیه وجود دارد. برخی گیاهان داروهای گیاهی برای درمان سنگ کلیه،پرسیاوشان، هسته آلبالو، ختمی، بابونه گاوی، علف چای، حسک، شنبلیله، تخم خربزه، تخم خیار چنبر، اسارون، وج، خارخسک، دوقو، آبنوس، انیسون، ثیل، زیره سیاه، سیر، سیاه دانه یا شونیز، دارچین، حب بلسان، بادام تلخ، کتیرا، گزنه، شاهی، هسته زردآلو، انار، زیتون تلخ، قسط، دانه‌های انگور، بابونه، تخم خیار معمولی، برگ ریحان، نخود، خرما، پونه، قاصدک، سوسن خشک، مارچوبه، خارخسک، تخم کرفس، تخم رازیانه و غیره هستند. با مشاور و کمک گرفتن از پزشکان طب ایرانی می‌توانید درمان سنتی مناسب را دریافت کنید.

در طب ایرانی داروهای گیاهی برای درمان سنگ کلیه با توجه به تاثیرگذاری آنها بر سنگ‌های متراکم یا غیر متراکم، سنگ‌های کلیه یـا سـنگ‌های مثانه تجویز می‌شوند.

مطالعاتی در روی برخی از گیاهان فوقنظیرثیل،وج،نخود،خارخسک، علف چای، سیاه دانه یا شونیزوقسط و دانه‌های انگور انجام شده است. طبق مطالعات این گیاهان در کاهش میزان رسوب اگزالات کلسیمی در بافت کلیه نقش دارند. همچنین گیاه پونه اثرات ضد اسپاسم دارد. در نتیجه موجب شل شدن عضلات مجاری ادرار می‌شود و خروج کریستال‌های کلیه را تسهیل می‌کند. همانطور که بیان شده است، داروهای گیاهی برای درمان سنگ کلیه، گیاهان ترکیبی هستند که خواص متعددی دارند.  

قوی‌ترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

گیاهانی که خاصیت ادرارآوری دارند و حجم ادرار را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از تشکیل سنگ و دفع کریستال‌ها قبل از بزرگ شدن بیش از حد آنها کاربرد دارند. قوی ترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه، خاصیت مدر و ادرارآوری دارند. از این گیاهان می‌توان به عرق خارشتر اشاره کرد.

نام دیگر این گیاه، علف ترنجبین است. عرق خارشتر که از نظر طب سنتی ایرانی خصوصیات متفاوتی با جوشانده خود گیاه و یا ترنجبین دارد. عرق خارشتر دارای طبع سرد است. این عرق اثرات ادرارآور دارد و برای دفع صفرا، سنگ کلیه و مثانه مصرف می‌شود. عارضه جانبی خاصی نیز در مورد مصرف آن گزارش نشده است.

گیاه دم اسب دفع آب و نمک بدن را زیاد می‌کند. این گیاه جهت ضدعفونی کردن مجاری ادراری مفید است. این گیاه گردش خون در کلیه‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه ادرار را زیاد می‌کند. همچنین مطالعات نشان داده است که اثر دفع کننده سنگ کلیه در این گیاه، به علت قلیایی کردن ادرار است.

عرق خارخاسک بر روی متابولیسم اگزالات، عناصر تشکیل دهنده سنگ کلیه اثر می‌گذارد. این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی و ادرار‌آور است. سایر عرقی‌جات گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه، برگ‌های گزنه، عرق بهارنارنج و عرق کاسنی است.

دم کرده‌ی پوست لوبیا سبز، جوشانده برگ درخت گلابی، جوشانده کاکل ذرت، آب ترب مخلوط با عسل، سیاه دانه و عسل را نیز می‌توان برای دفع سنگ کلیه به کار برد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد