گل گاو زبان و تمامی فواید آن

گل گاو زبان گیاه محبوب و معروفی بین مردم است و از خواص بی‌نظیر آن در طب سنتی استفاده بسیاری می‌‌شود.در این مطلب با هم به بررسی خواص این گیاه، فوایدی که دارد و عوارضی که ممکن است ایجاد کند می‌پردازیم.
گل گاو زبان و تمامی فواید آن

گل گاو زبان گیاهی یک ساله و علفی از تیره گاو زبانیان است که به‌طور میانگین تا ارتفاع ۰.۶ متر رشد می‌کند و ساقه‌ آن خار‌های ریزی دارد.

برگ‌های گل گاو زبان مخملی هستند و از تارهای خشن پوشیده شده استو. به همین خاطر هنگام گرفتن برگ‌های این گیاه در دست یک نوع گزیدگی ملایم حس می‌شود.

گل‌های گیاه گل گاو زبان لاجوردی رنگ و شبیه به گل انار هستند. تخم این گیاه اگر در آب خیس بخورد لعاب می‌اندازد و دایره‌ای شکل است.

گیاه گل گاو زبان طبیعت گرمی دارد و غنی از آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین‌های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است.

مهم‌ترین ماده‌ شیمیایی که از عصاره گل گاو زبان استخراج می‌شود، نیترات دو پتاس است که بیشتر خاصیت‌ها و فواید آن به این ماده مرتبط است.

فواید گل گاو زبان

گل گاو زبان به گیاهی با هزار و یک خاصیت معروف است. در ادامه فواید این گیاه زیبا و اعجاب‌انگیز را توضیح می‌دهیم.

بهبود علائم سرماخوردگی

گل گاو زبان به درمان کردن سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف کمک می‌کند. اگر سرما خورده‌اید این گیاه را همراه با بابونه، سنبل‌الطیب و شقایق دم کنید و این جوشانده را هر روز دو یا سه بار میل کنید تا علائم و عوارض سرما خوردگی بهبود یابند یا شدت آن‌ها کمتر شود.

ترمیم و زیبایی پوست و مو

اگر جوشانده یا عصاره برگ گل گاو زبان را با مقدار مساوی آب رقیق کنید، محلول بی‌نظیری برای خشکی پوست، خارش و جوش‌های عصبی و دردناک روی پوست شکل می‌گیرد.

‌استفاده از روغن گل گاو زبان به کف سر باعث کم شدن و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های پوست کف سر و مو می‌شود.

به عنوان مثال، این گیاه راه درمانی طبیعی برای فولیکولیتیس است (بیماری‌ای که در آن فولیکول‌های مو تحت تاثیر عفونت دچار التهاب می‌شوند و فرد پس از آن ریزش شدید مو را تجربه می‌کند.

تقویت اعصاب

بر اساس نظرات روانشناسان مطرح، اکثر مردم در قرن حاضر، زندگی پراضطرابی دارند. این استرس در طولانی مدت سلامت روح و روان را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و عملکرد طبیعی مغز را دچار مشکل می‌کند.

برای تقویت اعصاب و داشتن آرامش روانی و کمرنگ کردن نقش استرس و اضطراب در زندگی شلوغ و پر دغدغه امروزی، می‌توانید از گیاهان آرام بخشی مانند گل گاو زبان استفاده کنید.

 ضد سرطان

در ترکیبات گل گاو زبان عنصر منیزیم وجود دارد که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. توصیه ما قبل از مصرف خودسرانه آن توسط افراد سرطانی مشورت با مشاوران همیشه آنلاین است

 ضد التهاب و ضد قرمزی

ترکیبی به نام آلکوالویید نیز در ترکیبات گل گاو زبان وجود دارد که به آن خاصیت ضد آلرژی، ضد روماتیسم و درد مفاصل و ضد التهاب و قرمزی می‌دهد.

تب بر

استفاده از این گیاه در بیماری‌هایی که معمولا با تب همراه هستند (سرخک، مخملک، آبله و کهیر) به پایین آوردن تب کمک می‌کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد